Macbeth - G. Verdi - prezentare

La Opera Naţională Bucureşti va fi prezentat Macbeth în seara zilei de vineri, 18 septembrie. Regia: Petrică Ionescu, scenografia: Cătălin Ionescu Arbore. Este unul dintre spectacolele fanion ale ONB. Vineri seară va fi cu o distribuţie nouă, în cadrul Festivalului George Enescu.

Voi prezenta puţin această operă:
Este o melodramă în 4 acte. Libretul este scris de Francesco Maria Piave şi prelucrat de Andrea Maffei după piesa lui William Shakespeare Macbeth (scrisă undeva în perioada a 3-a, între 1599 şi 1608, probabil - consideră experţii - 1606). Prima prezentare pe scenă a operei a avut loc pe 14 martie 1847 la Florenţa, teatrul La Pergola. Ulterior opera a fost parţial refăcută ca operă în 4 acte, tradusă în limba franceză de Charles Nuiter şi Alexandre Beaumont  şi a fost din nou prezentată la Paris, la Théatre Lyrique în 21 aprilie 1865 (după 18 ani)

Macbeth reprezintă începutul relaţiei de lungă durată a lui Verdi cu Shakespeare (care se şi termină cu ultima operă a lui Verdi, anume Falstaff). Textul dramei lui Shakespeare a fost pus în versuri de Francesco Maria Piave. Nemulţumit de Piave, Verdi l-a implicat pe Andrea Maffei pentru actele 3 şi 4.

Pentru prima reprezentare a acestei opere au făst făcute foarte multe repetiţii, Verdi însuşi a fost extrem de pedant cu detaliile. Prima Lady Macbeth a fost Maria Barbieri-Nini.
La prima reprezentare, publicul a reacţionat indignat. Asta nu s-a schimbat nici după 18 ani, când Verdi a realizat o nouă versiune pentru Théatre Lyrique din Paris. Pentru această versiune, Verdi a scris un balet în cadrul actului 3 (puţin peste 9 minute, deseori lăsat deoparte, inclusiv în versiunea de la ONB, şi e păcat, că e foarte fain); apoi a fost schimbat monologul final din actul 3 (care era Vada in fiamme) cu duetul Macbeth - Lady Macbeth Ora di Morte şi apoi alte schimbări în cursul actului 4.

Lady Macbeth este una dintre figurile centrale ale acestei opere (la ONB interpretată minunat de Madeleine Pascu în distribuţia normală) care are în actul 2 o arie, un brindisi (de viclenie) şi în actul 4 scena de nebunie şi somnambulism care-i arată personalitatea distrusă şi răvăşită. Printre cele mai bune interpretări ale acestui rol sunt cele ale Mariei Callas, Birgit Nilsson, Shirley Verret.

Macbeth este evident, personajul principal din această operă sângeroasă. Verdi i-a oferit câteva arii şi recitative (ce contează viaţa? e o glumă inventată de un idiot sărman...) care-i arată personalitatea puternică, frământată şi neagră. La ONB, rolul titular îl are Eugen Secobeanu şi e chiar Macbeth. În timp, acest rol a fost interpretat de Sherill Milnes, Renato Bruson (pe care - demenţial - l-am văzut în rolul titular din Rigoletto), Piero Cappucilli şi Thomas Hampson.

Recomandări de CD:
Deutsche Gramophon Gesselchaft 1976: Shirley Verret, Piero Cappucilli; orchestra şi corul de la Scala cu Claudio Abbado la pupitru
Philips 1983: Mara Zampieri, Renato Bruson; orchestra şi corul de la Deutsche Oper Berlin cu Giuseppe Sinopoli la pupitru

Dacă nu aţi mai prins bilete pentru vineri, mergeţi în cursul stagiunii să vedeţi această operă la ONB (mi-aş cumpăra un CD sau DVD dacă ar exista).
ONB 2008: Madeleine Pascu, Eugen Secobeanu, orchestra şi corul Operei Naţionale bucureşti cu Iurie Florea la pupitru.

Vineri distribţia va fi: Iano Tamar, Lado Ataneli, orchestra şi corul de la ONB cu Iurie Florea la pupitru.

Comentarii

  1. Am vazut-o si eu pe Madeleine Pascu in rolul Lady Macbeth si pot sa spun ca talentul sau actoricesc si tehnica vocala sunt minunate, a interpretat personajul cu multa energie, vitalitate si pasiune. O adevarata artista!

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

În căutarea fericirii - Bertrand Russell

Valea Zânelor

Regietheater