Winnetou

În contextul micii agitații care s-a creat în Germania, prin retragerea cărții Winnetou de către editura Ravensburger (editură de la care fiul meu și cu mine avem câteva cărți faine, în special din colecție Wieso, Weshalb, Warum, colecție extradordinară pentru copii), vin cu câteva comentarii:

  1. Cărțile de ficțiune / aventură nu trebuie să respecte adevărul istoric. Pentru adevărul istoric, avem cărțile de istore. Cărțile de aventură sau de ficțiune, exact asta sunt: cărți de ficțiune.
  2. Dacă este ceva din istoria noastră care nu ne face plăcere, nu vom modifica trecutul prin cenzura cărților. Lucrurile care s-au întâmplat, s-au întâmplat deja, indiferent ce am povesti sau n-am povesti noi în prezent. Trecutul a trecut, lucrurile au avut deja loc. Mai mult, dacă nu ne place ceva din istoria noastră, acest lucru trebuie spus, ca să nu se mai repete. Dimpotrivă, acela care nu-și știe istoria, acela e condamnat să o repete. 
  3. Niciodată în istoria umanității, cenzura cărților nu a dus la nimic bun (începând cu arderea bibliotecii din Alexandria), așadar, acțiunile de cenzură a cărților sunt sortite eșecului. (pentru asta am altă recomandare de carte)
Întorcând-mă la Winnetou strict, este o carte de aventuri minunată care a încântat o mulțime de adulți și copii. Când eram mici, vărul meu și cu mine aveam bicicletele cu numele cailor lui Winnetou și Old Shatterhand (nu mai știu exact care nume era a cărei biciclete). Spre disperarea părinților și bunicilor noștri, foloseam expresii din cărți, ni se păreau potrivite în diverse contexte. 

Așadar, lăsați copiii și adulții să citească Winnetou. 


(imaginea postată e de la editura austriacă Carl Ueberreuter)

 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

În căutarea fericirii - Bertrand Russell

Valea Zânelor

Regietheater